Een debiteur is een klant aan wie u een verkoop doet die u factureert.
Deze klant krijgt de factuur van u die hij binnen een bepaalde termijn moet betalen. De debiteuren boekt u in het verkoopboek.
Een crediteur is een leverancier bij wie u goederen of diensten koopt.
De leverancier stuur u een factuur die u moet betalen binnen de door hen gestelde betalinghstermijn. Crediteuren boekt u in het inkoopboek.
In bijna alle boekhoudprogramma’s moet u voor het boeken van alle facturen eerst debiteuren– en crediteuren gegevens invoeren. In Minipak Boekhouding is dit niet nodig.
Het boekhoudprogramma van Minipak haalt de informatie die nodig is voor het maken van de openstaande posten zelf uit de omschrijving van de regel die u boekt in het inkoop- of verkoopboek. Op deze manier kunt u razendsnel uw administratie inboeken.
Minipak Boekhouding zit slim in elkaar. We hebben ervoor gezorgd dat u met zo min mogelijk handelingen zo snel mogelijk uw administratie kunt inboeken.
Minipak Boekhouding maakt met de informatie uit de boekingsregel, b.v. naam en factuurnummer een openstaande post in de openstaande postenadministratie. We hebben met bovenstaand voorbeeld en de verwerkingen van de bank een afbeelding gemaakt van de openstaande debiteuren.
U heeft snel inzicht met Minipak Boekhouding in uw openstaande facturen en welke facturen betaald zijn met welke bank, kas of ander betaalmiddel. U kunt er ook voor kiezen om niet betaalde facturen in uw verkoop- of inkoopboek rood te laten markeren als ze nog niet betaald zijn.
Het is in Minipak Boekhouding mogelijk het programma zo in te stellen dan bij het importeren van de bank, het programma zelf de volgende zaken in kan uitvoeren zdat bijna de gehele bank geautomatiseerd wordt voor u.
In de boekhouding is het niet perse nodig om debtieuren en crediteurengegevens te gebruiken.
In Minipak Factuur kunt u werken met een klantentabel en leveranciers.In deze klantentabel kunt u naast de standaard gegevens een hoop specifieke gegevens kwijt.
Deze kunt u gebruiken voor het maken van facturen, offertes, inkoopfacturen enz.
Ook wordt Minipak Factuur vaak gebruikt voor het voeren van en ledenadministratie ,
In Minipak Factuur kunt u deze klantgegevens ook gebruiken om een email voor een klant, een groep klanten of voor alle klanten te maken en om betalingsherinneringen en aanmaningen te mailen.